HİYEROGLİFLERİN İLKELERİ
Uniliteral signs | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sign | Egyptological transliteration and pronunciation | Phonetic values (IPA)[15][16][17][18] | |||||
Hieroglyph | Sign Colour | Depiction | Transliteration | Say (modern)[19] | Notes | Old Egyptian | Middle Egyptian |
𓄿 | Polychrome | Egyptian vulture | ꜣ | ah | Called alefor hamza, a glottal stop | some form of liquid; proposed values include /ʀ/, /r/, /l/, /ɫ/ | variously /ʀ/, /ʔ/, and /j/ |
𓇋 | Green | Flowering reed | ꞽ or j | ee | Called iod | /j/ or /ʔ/ (?) | |
𓇌 | Green | Pair of reeds | y or j | y or ee | Called yodor y | not used | /j/ |
𓏭 | Blue | Pair of strokes | y or j or ï | not used | /j/ or /i/ (?) | ||
𓂝 | Red | Forearm | ꜥ | ah | Called aayin | /ʕ/, or debatably /d/[20] | /ʕ/; /d/ perhaps retained in some words and dialects |
𓅱 𓏲 | Yellow | Quail chickor its hieratic abbreviation | w | w or oo | Called wau | /w/ | |
𓃀 | Red | Lower leg | b | b | /b/ | ||
𓊪 | Green | Reed mat or stool | p | p | /p/ | ||
𓆑 | Yellow | Horned viper | f | f | /f/ | ||
𓅓 | Yellow | Owl | m | m | /m/ | ||
𓈖 | Black | Ripple of water | n | n | /n/ | ||
𓂋 | Red | Human mouth | r | r | /ɾ/, sometimes /l/ (dialectally always /l/) | variously /ɾ/, /l/, /j/, ∅ (dialectally /l/, /j/, ∅) | |
𓉔 | Blue | Reed shelter | h | h | /h/ | ||
𓎛 | Green | Twisted wick | ḥ | h | An emphatic h, a voiceless pharyngeal fricative | /ħ/ | |
𓐍 | Green | Sieve or placenta | ḫ | kh | Voiceless velar fricative | /χ/ ~ /x/, or speculatively /ɣ/(?) | |
𓄡 | Attested in multiple colors | Animal belly and tail | ẖ | kh; hy as in human | A softer sound, a voiceless palatal fricative | /ç/, or speculatively /x/(?) | |
𓊃 | Red | Door bolt | z or s | z/s | very unclear; proposed values include /z/, /t͡s/, /sʼ/, /θ/ | /s/ | |
𓋴 | Red | Folded cloth | s or ś | s | /s/ | ||
𓈙 𓈚 𓈛 𓈜 | Blue | Garden pool | š | sh | /ʃ/ | ||
𓈎 | Blue | Hill slope | ḳ or q | q | An emphatic k, a voiceless uvular plosive | /kʼ/ or /qʼ/(?) (exact phonetic distinction from ⟨g⟩ unclear) | |
𓎡 𓎢 | Green | Basket with handle | k | k | /k/ | ||
𓎽 𓎼 | Red | Jar stand | g | g | /kʼ/ or /g/(?) (exact phonetic distinction from ⟨q⟩ unclear) | ||
𓏏 | Blue | Bread loaf | t | t | /t/ | /t/ ~ ∅ | |
𓍿 | Green | Tethering rope or hobble | ṯ or č | ch | As in English church | /c/ | /c/ ~ /t/ ~ ∅ |
𓂧 | Red | Hand | d or ṭ | d | /tʼ/ | ||
𓆓 | Yellow | Cobra | ḏ or č̣ | j | /cʼ/ | /cʼ/ ~ /tʼ/ |
HİYEROGLİFLERİN İLKELERİ
Mısır hiyeroglif yazısı tamamen resimlerden oluşur. Resimlerin kendisi, yaşamdan ve doğadan bilinen nesneleri yansıtır. Bunlara hayvanlar, bitkiler, vücut parçaları, giysiler ve tekneler gibi insan yapımı yapılar dahildir. Ancak, tanınabilir bir nesne resmedildiği için, görüntünün gerçek bir anlamı olması her zaman söz konusu değildir. Bunun yerine, resimler çeşitli şekillerde kullanılır. Bazen nesnelerin veya fikirlerin görsel temsilleri olarak, bazen de belirli sesleri temsil etmek için.
HİYEROGLİF KATEGORİLERİ
Öncelikle, tüm hiyerogliflerin fonetik ve anlamsal glifler olmak üzere iki geniş kategoride olduğunu bilmelisiniz.
FONETİK GLİFLER
Fonetik glifler, bir sesi temsil eden ve bir veya daha fazla ünsüz veya "yarı ünlü" ile oluşturulabilen gliflerdir.
ÜNLÜLERİN YOKLUĞU
“Yarı ünlüler” dememizin nedeni, tarih öncesi Mısırlıların yazılarında sesli harf kullanmamış olmalarıdır. Aslında, saf ünlüler dahil edilmedi, ancak bazen “y” gibi zayıf ünsüzler ünlüler gibi davranmış olabilir. Bu kulağa geldiği kadar sıra dışı değil – Örneğin, Arapça ve İbranice gibi diğer eski Sami dillerinde, bir konuşmacı telaffuzu öncelikle ünsüzlere dayandırırdı. Ve bugün hızlı mesajlaşma dünyamızda ünsüzlere dayalı kelimeleri tanıyabiliriz.
Bununla birlikte, hiyerogliflerde sesli harflerin bulunmaması, orijinal Mısır dilinin nasıl konuşulduğunu bilmeyi zorlaştırıyor ve bu nedenle, bu eski insanların kendi dillerinde kullandıkları seslerden tam olarak emin olamayız.
Bir kural olarak, çoğu transkripsiyon, kelimelerin gerçekten söylenebilmesi için gerektiğinde sesli harfleri ekler. Ve bu, Batı'da nasıl hecelendiğimize dair iki veya üç varyasyona sahip olabileceğimiz eski Firavunların adlarında özellikle belirgindir, çünkü harf çevirisinden çeviriye geçişimiz sırasında farklı sesli harfler takılmıştır.
Örneğin, çok ünlü bir erkek kral Tutankhamun, Tutankhamen, Tutankhamon ve orijinal olarak Tutankhaten olarak bilinir, twt-anx-imn'in harf çevirisinden türetilmiştir.
SEMANTİK GLİFLER
Öte yandan, anlamsal gliflerin konuşulması amaçlanmamıştır. Bunun yerine, anlamı netleştirmek için kullanılırlar. Örneğin, hecelenmiş bir ismin sonundaki bir erkek sembolü, bu kişinin erkek olduğunu belirtir.
ÜÇ TEMEL HİYEROGLiF TÜRÜ
Bu, daha sonra, kullanılan üç farklı hiyeroglif türüne yol açar. Bunlar nesneleri ve şeyleri temsil eden ideogramlardır; sondajı temsil eden fonogramlar; ve fonetik olarak okunması amaçlanmayan, bunun yerine anlamını netleştirmeye yardımcı olmak için bir kelimenin sonuna yerleştirilen belirleyiciler.
1)İDEOGRAMLAR
İdeogramlar, logogramlar olarak da bilinir. Bir şeyleri tanımlarlar ve tek bir işaret kullanılarak yazılır ve okunurlar.
Örneğin, daha büyük bir daire içindeki küçük bir daire güneşin sembolüdür ve kendi başına bu şekilde okunabilir. Hareket halindeki iki alt bacak, yürümeyi ifade eder.
Ancak, elbette, ilgili fikirleri de ima edebilirler. Örneğin, "güneş" sembolü, eski Mısırlılar tarafından "ışık", hatta Güneş Tanrısı Ra anlamına gelmek için sıklıkla kullanılırdı. Yürüyen hiyeroglif seyahat anlamına gelebilir.
Bir dizi ideogramı okumak, temel olarak, sembolün temsil ettiği nesneyi veya fikri tanımlamayı ve bu şekilde anlam bulmayı içerir. Örneğin, tek bir "cümle" olarak birlikte yazılan yukarıdaki iki sembol, güneş doğduğunda yürüyeceğiniz anlamına gelebilir.
Aslında modern yaşam, düşünmeden takip ettiğimiz ideogramlarla dolu. Trafik işaretleri, her havaalanında gördüğünüz kalkış ve varış piktogramları, sigara içilmez levhaları ve köpeğinizi yanlarında gezdirmenize izin veren park ve plaj levhaları ideogram örnekleridir.
iki ayrı piktogram, kelimeleri ve mesajları tek bir görselde nasıl birleştirdiğimize örnek;
“Bir fikriniz olduğunda bana e-posta gönderin!”
İdeogramlarda Dikey Çizgilerin Kullanımı
Bazı ideogramların fonetik değerleri veya bir cümlenin anlamını daha da netleştirmek için kullanılan sessiz bir sembol gibi başka şekillerde de kullanıldığını göreceksiniz. Bununla birlikte, dikey bir vuruş eşlik ediyorsa, sembolün logogram olarak kullanılıp kullanılmadığını bileceksiniz. Bu tek satır, sembolün durumunu bir ideogram olarak gösterir.
Artık güneş sembolünün aslında bu bağlamda kullanıldığını kesin olarak biliyoruz. Olduğundan başka bir anlamı temsil etmiyor.
Benzer şekilde, yürüyen bacakların piktogramı ile. Tek dikey çizginin varlığı, sembolün bir logogram olduğunu ve yürüme veya harekete atıfta bulunduğunu gösterir.
2)FONOGRAMLAR
Gelişmekte olan herhangi bir kültürün yalnızca resim görüntülerine dayanması pek olası değildir. Tüm diller, anlamlarının derinliğini iletmek için basit bir piktogramdan çok daha fazlasına ihtiyaç duyan sözcükleri içerir, bu nedenle en başarılı yazı sistemleri sadece nesneleri değil sesleride ileten sembolleri de kullanır. Bunlara fonogram denir.
Fonogramlar, bir sesi oluşturan sembollerdir. Tüm gelişmiş diller bunlara sahiptir. Örneğin kendi alfabemiz, tek harflerle temsil edilen fonogramlardan oluşur. Ancak, harflerin bir kombinasyonu ile temsil edilen başka fonogramlar da vardır. Bunlar ünsüz kombinasyonları, sesli harf kombinasyonları veya düzensiz sesler çıkaran ünsüz ve ünlülerin bir kombinasyonu olabilir.
Bunun örnekleri arasında, iki harfin birleşiminden oluşan bir fonogram olan ve tek harften oluşan bir fonogram olan "sat" kelimesindeki /s/'den çok farklı bir ses çıkaran "gemi" kelimesindeki /sh/ vardır. mektup.
İngilizce’deki “see” veya “bee”deki gibi /ee/ ünlü kombinasyonu da belirli bir ses çıkarırken, “görme” gibi “ing”deki ünsüz ve sesli harflerin birleşimi de başka bir fonogramdır.
Mısır hiyerogliflerinde de durum aynıdır,harfler yerine farklı sesleri temsil etmek için “resimler” veya semboller bir araya getirilir.
Eski Mısır hiyerogliflerindeki “alfabeyi” ve birden fazla ünsüzün sesleri olan iki ve üç harfli harfleri öğreneceksiniz. Ancak fonogramların nasıl çalıştığını göstermek adına, her birinin kendine özgü sesi olan iki sembolü kullanmanın, bir araya getirildiğinde belirli bir kelimeyi nasıl gösterebileceğini göstereceğiz.
Mısır hiyerogliflerindeki “b” harfi ayak/bacak görüntüsü ile tasvir edilirken, “w” harfi ise bir yavru civcivdir. Bu iki sembol birlikte “b(e)” sesini oluşturur. w”, aslında eski Mısır dilinde “yer” kelimesinin sesidir.
Katipler fonogramları kullanarak belirli kelimeleri heceleyebilir ve anlam dolu cümleler yazabilir.
3)BELİRLEYİCİLER ya da TANIMLAYICILAR
Hiyeroglif yazarken kullanılan üçüncü tip sembol belirleyicidir. Belirleyici, bir kelimenin veya cümlenin sonuna yerleştirilen ve fonetik değeri olmayan anlamsal bir hiyerogliftir. Anlamsal bir hiyeroglif olarak, seslendirmeye gerek yoktur. Bunun yerine, bu glifin amacı, doğrudan ondan önce gelen fonetik gliflerin kombinasyonunun daha iyi anlaşılmasını kolaylaştırmaktır.
Belirli semboller farklı şeylere atıfta bulunabilir. Ve bu nedenle, bir kombinasyonu veya hatta tüm bir sembol dizisini inceleyen okuyucular, o kelimenin veya cümlenin ,birleşik sembollerin sonundaki belirleyiciyi tanıyıp deşifre ederek genel anlamlarını çıkarabilirler.
Bunu İngilizcede ki eş anlamlı sözcükler gibi düşünün, yani yazılışları veya sesleri birbirine benzeyen ancak anlamları farklı olan kelimeler. Yaz/sağ, gör/deniz, sol (fiil ve isim), gül (fiil ve çiçek), vb. Gibi. ”)
Benzer şekilde, eski Mısır hiyerogliflerinde, aynı görünen veya ses çıkaran ancak farklı anlamlara sahip olabilen sembol türlerini ayırt etmek için belirleyiciler kullanılır.
Örneğin, dairesel güneş sembolü, kelimenin “güneş”e veya “parlak” olan bir şeye veya hatta “bugün” gibi bir zaman dilimine atıfta bulunduğunu vurgulamak için bir belirleyici olarak kullanılabilir. "dün".
Aynı şekilde, belirleyici cinsiyete işaret edebilir. Örneğin, bir isim sonunda bir erkek veya bir kadın glifi ile tamamlanabilir ve böylece ismin ya bir erkek ya da dişi temsil ettiğini açıkça ortaya koyabilir. Yaşlılığı belirleyen kambur bir figürle veya oyuncu görünümlü bir insanla, uzuvları hareket halindeyken gençliği vurgulayarak sona erebilir.
Noktalama İşaretleri Olarak Belirleyiciler
Bir kelimenin veya cümlenin sonundaki belirleyicilerin varlığı, kelimenin veya cümlenin sona erdiğini de vurguladı. Ne de olsa bu eski Mısır yazı sisteminde bildiğimiz şekliyle boşluk veya noktalama işaretleri yoktu, bu nedenle bu özel glifler kelime tamamlamanın altını çizmek için kullanıldı.
Tutarların Belirlenmesi
Ek olarak, bazen iki veya daha fazla sembolün birlikte belirli bir anlamı vardı. Örneğin, art arda üç satır sözcüğün çoğul olduğunu gösteriyordu - bir sözcüğün sonuna "s" eklemeye benzer diyebilirsiniz. Ya da tam anlamıyla, üç numarayı gösterdi.
Tümü karmaşık gelebilir, ancak endişelenmeyin. Bunu anlamak biraz zaman alır ve bu nedenle, daha sonra geleceğiniz ve belirleyicileri deşifre etmeye biraz daha derine inen yol izleyeceğiz. Şimdilik, bu gizemli antik yazının anlaşılmasında bu gliflerin rolünün tam olarak ne olduğunu öğrenmek yeterlidir.
Yorumlar